hemböcker  artiklarrekommenderatbiografikontakt
Tre scener om min förläggare Svante Weyler som plötsligt gick i pension
Landet i skuggan av kommunismen om Albanien då och nu
Vårt behov av Stig Dagerman kan aldrig överskattas om författarens förhållande till sanningen
Linn Näslunds sista tid om narkotikadöden och något om debatten kring den
Brottstycken ur verkligheten om dödsskjutningar i förorten
Superregionen som kom av sig om jämtarna som fick jätten på fall
Med bara tre korta meningar recension av Björn af Kleens nya bok
Kuvad av kulturen om kulturen bakom Kommunalskandalen
Lars Gustafsson intervju med en gåtfull författare (1936-2016)
Vännerna på Singelbacken om varför Palmeutredningen havererade
Det nya Ådalenupproret om varför tiotusen människor demonstrerade – och vad som sedan hände
Prinsen och priset om Advokatsamfundets märkliga val av pristagare
Försök att fånga verkligheten intervju med Svetlana Aleksijevitj
Reportern som valde sanning före fakta understreckare om Joseph Mitchell
Svensken som inte tiger om Anders Kompass som plötsligt var ett namn på fem kontinenter
Reportagets sex budord om att skriva reportage
Första gången skällde han ut mig om min förläggare Dan Israel

Fler:   1   2   3   4   5   6 

Med bara tre korta meningar

Viktigast för en reporter som skriver om en person är att finna de fakta, citat, scener som får saker att hända – och som sammantagna blottlägger denna person. Ungefär så skriver Lillian Ross som i mer än ett halvsekel porträtterat kända och okända människor för The New Yorker. Hon söker individens förhållande till sin gärning, inte berömmelsen eller sensationen, vilket hon finner urtrist, och väljer bara personer hon tycker om, aldrig någon som inte vill att hon skriver. Hennes porträtt av en rätt sorglig, alkoholiserad Ernest Hemingway vållade ramaskri. Hon förstod inte problemet. Hon hade bara skrivit som det var. (Han försvarade henne.)
Björn af Kleen, som mest skriver om kända människor i Dagens Nyheter, nu i bokform under titeln ”Zlatan, Silvia och andra svenskar”, känner säkert igen sig. Han vill in under skinnet, försöker begripa. Han gör det bra.


Vill du läsa hela recensionen, tryck här!
© KREATIWEBB FORM NINNI OLJEMARK