hemböcker  artiklarrekommenderatbiografikontakt
Reportagets ABC om detaljens betydelse, Ehrenmark, verbets plats och annat
Drabbande och lärorikt om den amerikanska knarkvågen om en dödlig epidemi
Tre scener om min förläggare Svante Weyler som plötsligt gick i pension
Landet i skuggan av kommunismen om Albanien då och nu
Vårt behov av Stig Dagerman kan aldrig överskattas om författarens förhållande till sanningen
Linn Näslunds sista tid om narkotikadöden och något om debatten kring den
Brottstycken ur verkligheten om dödsskjutningar i förorten
Superregionen som kom av sig om jämtarna som fick jätten på fall
Med bara tre korta meningar recension av Björn af Kleens nya bok
Kuvad av kulturen om kulturen bakom Kommunalskandalen
Lars Gustafsson intervju med en gåtfull författare (1936-2016)
Vännerna på Singelbacken om varför Palmeutredningen havererade
Det nya Ådalenupproret om varför tiotusen människor demonstrerade – och vad som sedan hände
Prinsen och priset om Advokatsamfundets märkliga val av pristagare
Försök att fånga verkligheten intervju med Svetlana Aleksijevitj
Reportern som valde sanning före fakta understreckare om Joseph Mitchell
Svensken som inte tiger om Anders Kompass som plötsligt var ett namn på fem kontinenter

Fler:   1   2   3   4   5   6 

Reportagets ABC

Jag skrev ett Reportagets ABC för tidningen Journalisten för flera år sedan. När min hemsida såg dagens ljus lade vi in det där, Ninni Oljemark formgav med den äran. Plockade bort det något senare, men det håller fortfarande.

ATT definiera reportaget låter sig inte göras så lätt. Det måste vara sant. Reportern får inte hitta på. Till skillnad från nyhetsartikeln kan det se ut hur som helst – bara det fångar läsaren, får henne att läsa vidare. Upplevelsen är central. Poängen kommer sällan först, ibland sist, kanske finns den någonstans under den historia som berättas. Objektivt är det i den meningen att reporterns uppfattning och känslor hålls i strama tyglar, även om det förhoppningsvis bidrar till att hos läsaren forma en uppfattning och utlöser känslor. Ordet betyder "bära tillbaka". Reportern måste alltså ut, bort, för att sedan återvända med bytet. Gay Talese kallar reportaget "the art of hanging out". Konsten att vara där.

BORDELLMAMMAN ROSINA TOWNSEND kan ha varit historiens första intervjuoffer. Reportern hette James Gordon Bennett. Året var 1853.


Vill du läsa hela ABC, tryck här!
© KREATIWEBB FORM NINNI OLJEMARK