hemböcker  artiklarrekommenderatbiografikontakt
Alla dessa sångare
Allt bara upphörde
Andra röster, andra rum
Arendts misstag
Att lära sig själv att leva
Att läsa och skriva
Att radio
Avgrundsdjupa klyftor
Begripligt om kriser
Belgiska bröder
Berättelser från en hemtrakt
Björn i verkligheten
Blåsningen
Boktjuvarna
Bort genom Asien
Bortom bluesen
Brobrännaren
Brända av solen
Bön för Tjernobyl
Ceremonin
Coltranes Alabama
De som nyss kom
Den oefterhärmlige
Den ofrivillige fundamentalisten
Den rasande reportern
Den sjungande detektiven
Denna oerhörda enkelhet
Det goda reportaget
Det som sker
Det stora spelet
Det vi inte fick veta
Diktare i verkligheten
Dora Bruder
Dramat på vinden
Drömjobb
Du sköna nya värld
Dylan på nytt
Därför Frank Sinatra
Döda själar
Döden
Efter Katrina
Efter stängningsdags
Elmore Leonard
En cowboy kom förbi
En handfull regn
En osannolik historia
En roman om Vietnam
Erlanders dagböcker
Ett besynnerligt reportage
Ett ord i taget
Fars krig
Fem minuter
Fenomenet Olle Hedberg
Flacks första
Flugfiske i Utopia
Fru Anna och generalen
Från Södern
Främlingen intill
Fynd i skattkammaren
Fördomsfritt
Förlorad i böckernas värld
”Förstår du, vi lever!”
Försök att förstå
Försöksråttan
Gallants mästerskap
Godins femma
Gränslöst
Gurrumul
Göra konst av fakta
Han förstår ändå
Han som överlevde
Helt vanliga män
Hemingway var där
Hennes grej
Herr Gustafssons dikter
Hiroshima
Hitchcock om Hitchcock
Hittat på
Hjärnspöken
Hon gör varje sång till sin
Hylinger
Hyllning till hantverket
Hålla inne med poängen
I egen rätt
I Guds namn
I sista minuten
Ismail Kadaré
Jag dricker
Jag är havet
Jazz
Jazz för nybörjare
Jazz på nytt
John le Carré på riktigt
John McNultys värld
Jorden de ärvde
Joseph Mitchell
Kikarseende
Kommissariens löfte
Konsten att förlora
Konsten att snickra sånger
Kvartetten i Bombay
Kvinna försvunnen
Kärlek, vänskap, hat
Kärleksmöten
Köpenhamnstrilogin
Landet som Stasi styrde
Leviatan
Lonely no more
Magnell i våra hjärtan
Maken
Mannen i Damaskus
Med början på Goodge Street
Mer en legend än ett band
Minnets arkeolog
Mord och minne
Mästaren Breslin
Nattens längtan
Nyss timade händelser
Ont blod
Orkidétjuven
Pesten
På gott humör
På helspänn
Rapporter
Rasismens historia
Rena guldgruvan
Reporterns handbok
Resan hem
Resor till Kambodja
Romeo och Julia (DDR)
Rysk påverkan
Rättvisans gång
Samtal om jazz
Sanning och påhitt
Sex på riktigt
Sju edsvurna män
Sjuk sak
Skiljetecknens magi
Skriv, nu!
Skrivråd för alla
Slättlandets röst
Stämt i moll
Sundman
Suveränt
Svenska noveller
Så formas en människa
Sånger från livet
Säregen thriller
Taxi Teheran
Teve för vuxna
The Big Lebowsky
Timmarna före baksmällan
Tjechov än en gång
Tom Russell
Tonbruket
Tre klassiker
Tre norska romaner
Tretton år
Tristanos betydelse
Tvingade till tystnad
Tysk mans historia
Tätt inpå
Vad vi blev av
Vardagsbilder
Vi från Jedwabne
Vägen till 11 september
Vänsterns tragedi
Världen av i går, av i dag
Århundradets svindlare
Älskade Jolo
Ärans män
Överkonstapel Studer

Samtal om jazz

Hittade Ralph J. Gleasons intervjuer med några av jazzens storheter på The English Bookshop: Conversations in jazz (Yale University Press). De kom hem till honom, han satte på bandspelaren. Han var inte bara kritiker, också reporter, startade tidskriften Rolling Stone tillsammans med Jann Wenner. Gleason ville veta. Först ut John Coltrane efter att han lämnat Miles Davis, efter My favorite things, före allt det som gjorde honom till banbrytaren John Coltrane. Påtagligt hur Coltrane famlar runt efter uttryckssätt, samtidigt ambitionen att hitta något eget. Stor osäkerhet och stark vilja. Percy Heath berättar om hur han som ung övade 18-20 timmar om dagen, detaljstuderade Dizzy Gillespies inspelningar och sedan, i Chicago: de spelade fem nätter i veckan, matiné på söndagar, bodde i södra delen av stan – ”they had this prejudice deal” – och med tunnelbanan tog det en och en halv timme till jobbet i norra delen av stan, de fick bara betalt för två av fem veckor – gangsters ägde klubben, gav dem falska checkar – och de hann dessutom spela in tre skivor som de heller inte fick betalt för ... ”oh, it was fantastic hours in Chicago”. Bill Evans säger att han letar efter ”melodisk impuls” och den kommer från erfarenhet, ”all musik, alla musiker, allesammans, all ens erfarenhet och ens förhållande till människor och ting”. Nej, originalitet är inte hans strävan eftersom den avskärmar från andra, från all denna erfarenhet. Duke Ellington får frågan om han har haft några problem med att skriva musik. Nej, svarar Ellington. Problem är inte problem. Problem är möjligheter.

© KREATIWEBB FORM NINNI OLJEMARK   


Alla dessa sångareAllt bara upphörde
Andra röster, andra rumArendts misstag
Att lära sig själv att levaAtt läsa och skriva
Att radioAvgrundsdjupa klyftor
Begripligt om kriserBelgiska bröder
Berättelser från en hemtraktBjörn i verkligheten
BlåsningenBoktjuvarna
Bort genom AsienBortom bluesen
Brobrännaren Brända av solen
Bön för TjernobylCeremonin
Coltranes AlabamaDe som nyss kom
Den oefterhärmligeDen ofrivillige fundamentalisten
Den rasande reporternDen sjungande detektiven
Denna oerhörda enkelhetDet goda reportaget
Det som skerDet stora spelet
Det vi inte fick vetaDiktare i verkligheten
Dora BruderDramat på vinden
DrömjobbDu sköna nya värld

Fler:  1 2 3 4 5 6