Under arbete
Jag håller på med en ny bok. Det går trögt. Det är ovanligt mycket att läsa – ett jättelikt arkiv, andra arkiv, litteratur – så pass mycket att bara tiden sätter en gräns. En hel del är svårtytt. De flesta inblandade är döda och de som lever vill de flesta inte prata med mig. För att få någon ordning på torpet har jag tänkt kasta ner några anteckningar då och då. Senaste inlägget överst.
Läs mer här
Hitlers väg till makten
Hitler var ingenting utan massan, nazismen ingenting utan sina följeslagare. Det kan ha skrivits tusen finmejslade fascistiska idéprogram utan att det fört nazismen ett steg närmre makten. Jag skriver om nazismens tankevärld, om den enkla men svåraste frågan: Hur kunde det hända? Varför följde miljoner tyskar en halvbildad dagdrivare som Hitler?
Läs artikeln här
En kväll om Kjell Höglund
Onsdag 10 september berättar jag om Kjell Höglund och den bok jag skrivit om honom och hans gärning. Det sker i staden Gävle, närmare bestämt Krusenstjernasalen i Agnes Kulturhus, Stortorget 1. Klockan 19:00. Rikard Sjöblom bjuder dessutom på några Höglund-hits. Välkomna.
Läs mer här
Citatet
Det finns ingen glädje utan vin.
Ett välgjort arbetes belöning består i att ha gjort det.
Om vissa skrifter säger vi att de luktar lampolja och menar då den stelhet och grovhet som kan prägla ett verk som man har ägnat mycken möda. Men dessutom kan ivern att göra bra ifrån sig och den överdrivna anspänningen inför uppgiften verka hämmande och blockerande på tanken, liksom när vatten genom själva våldsamhetens och mängdens tryck pressar på så hårt att den inte kommer ut genom en smal öppning.
Man vänjer sig vid allt; det viktigaste är att förbli sig själv mitt i alltihop. Explosionerna från Gradraketerna stör mig inte längre. Jag är inte rädd för en plötslig död, men jag har inte lyxen att kunna dö. Jag är inte ensam, därför måste jag överleva.
Sätter du dig ner och skriver allt du kommer på så är du en skribent. Men en författare är någon som kan bedöma värdet av det skrivna, utan nåd, och radera det mesta av det.
All litteratur börjar med eposet.
Du ser, men du iakttar inte.
Jag söker upp de tysta. Jag lyssnar, avlyssnar, inhämtar. Gatan är för mig en kör, en symfoni. Det är oändligt sorgligt att så mycket sägs, framviskas och ropas ut i mörkret, och försvinner på ett ögonblick.
Det var som vanligt. Vad jag efterfrågade var fakta; vad jag fick var en predikan.
Don’t look back.
Keep it simple boys!
Ingenting är mer förbluffande än den enkla sanningen, ingenting mer exotiskt än vår egen miljö, ingenting mer fantasifullt än sakligheten.
Språket avslöjar allt.
De enda ordklasser där oregelbunden böjning fortfarande tilläts var en del artiklar, pronomen och hjälpverb, om också skilda former som de och dem slopats och ersatts av dom.
Vi har fått lära oss att stryka varje onödigt ord,
men det är inte enkelt att veta alltid vad
som är nödvändigt och septemberdagen
står stilla och lysande mot fönstret, ögonen
tåras lätt
Rätt ord på rätt plats är den rätta definitionen på stil.
Jag arbetar väldigt omedvetet. Ibland tror folk att jag inte gör någonting. Jag sitter på en stol och jag bara sitter där. Inte ens jag själv vet om att jag gör någonting. Plötsligt kommer det en mening …
Intervjuaren
– Har du någonsin känt att en slutsats du dragit i det du skrivit har varit fel?
Elaine Scarry
– Få se nu. Det vore ju underbart att säga ja, men jag är rädd för att när jag läser mina böcker igen tenderar jag att tänka: Den här personen har helt rätt.
Jag vill att människor ska ha stor glädje av att läsa mina böcker snarare än att känna inspiration. Det är det jag vill. Jag vill att man ska tycka om att läsa dem och känna att de på något sätt har en koppling till ens eget liv.
En sorglig sanning, men så är det.
Nej, det är inte piano, det är drömmar.
Det är lätt att gömma sig bakom den abstrakta idén att ”ju fler vapen det finns, desto fler krig kommer det att bli” när man själv befinner sig i säkerhet.
Det luktar kateder.
Att inte poängen syns betyder alltså inte att det inte finns nån.
En enda skön klang är skönare än en lång harang.
Jag förundrar mig i alla fall över att så många har skrivit som kunde ha låtit bli.
Misstag är priset för ett intressant liv.
När arbetet inte går bra finns det inget liv som är värre än författarens. Men när det går bra, när ljuset träffar ett arbete så att det går strålande och flyter fram, finns det ingen glädje som liknar den.
Det handlar egentligen inte om sanning eller osanning. Det handlar om berättelser, det är vad det handlar om. Det handlar om att lära sig kontrollera berättelsen så att den rör sig snabbare och djupare på samma gång.
Skaparkraft handlar om att sätta ihop gamla delar och göra någonting nytt av dem och jag tror inte att silikonchips och lösenord kan någonting om de delarna eller var de finns. Man måste ha livlig fantasi.